Column

Geknipt of verknipt?

De vacht van de ene hond moet worden geplukt en van een ander geknipt of dient alleen maar goed geborsteld te worden om gezond te blijven. Wie het vak van hondentrimster goed uit wil oefenen heeft hier een vier jarige opleiding met stage voor nodig. Maar wat is er toch aan de hand de laatste tijd? Ligt het aan de opleidingen of aan de communicatie met de klant? Omdat wij veel honden mee hebben met onze hondenuitlaatservice zijn er regelmatig honden bij die weer naar de trimsalon zijn geweest.
"Oh wat ben je weer mooi", is eigenlijk altijd onze begroeting als ons een net gekapte hond komt begroeten. Maar dit is de laatste tijd toch vaak anders.

Neem nu de standaard ruwharige teckel van een van onze klanten. Ik kom hem ophalen en krijg direct van de eigenaar een ontstoken plek te zien aan de binnenkant van zijn bil. Ze zijn er zelfs al mee naar de dierenarts geweest en er werd geconstateerd dat er met de schaar in geknipt was. Ze krijgen ontstekingsremmers mee. Waarom heeft de trimster niet gezegd dat dit gebeurd was en haar verontschuldigingen aangeboden, dit kan immers altijd wel een keer gebeuren maar dit was nog niet alles. De hond zag er niet uit! Zo lelijk hadden we hem nog nooit gezien. Had deze hondentrimster haar dag niet? De eigenaresse ging verhaal halen bij de trimster en liet haar de rekening van de dierenarts zien, maar er kwam geen excuus of tegemoetkoming.

Een paar weken later kom ik een Cocker Spaniel ophalen bij een klant en schrik me helemaal rot. Die hond zag er werkelijk niet uit. Al de haren achter aan zijn billen "weg", het was net een dikbil koe. Zijn kop was niet gedaan en al de haren achter aan zijn voorpoten "weg". Verder was het letterlijk een verknipte hond. Overal waren happen uit zijn vacht. De eigenaresse is half overstuur en vertelt haar verhaal. Gelukkig kon ze twee dagen later bij een andere trimsalon terecht waar die twee meiden hun uiterste best hebben gedaan om deze hond nog een beetje toonbaar te maken. Ook deze mevrouw ging verhaal halen en werd eerst vriendelijk te woord gestaan. Er werd aangeboden om bij de volgende trimbeurt korting te geven. Maar toen de eigenaresse van de hond zei dat er geen volgende trimbeurt komt omdat ze haar hond daar nooit meer naar toe wilde laten gaan, veranderde de vriendelijkheid en werd de eigenaresse op onvriendelijke wijze duidelijk gemaakt dat ze dan maar beter moest communiceren. Ik ken de eigenaresse van deze hond heel goed en als er één goed communiceert dan is zij het wel. Jammer, heel erg jammer.

Weer een paar weken later ga ik een Golden Retriever ophalen. Het is al een wat oudere hond van 10 jaar die altijd erg dik in zijn vacht zit. Daarom laat de eigenaresse de hond af en toe een schoonheidsbehandeling bij de trimsalon ondergaan. Alleen pakte dit nu een beetje anders uit als al de jaren ervoor. Een vervangster (de eigenaresse was met vakantie) heeft de hond geschoren. Alleen zijn staart is nog mooi en daaraan kan je zien dat het een Golden Retriever is. Zijn oren zijn heel happerig geknipt en hier en daar hangt nog een piek die vergeten is. Het is verschrikkelijk. Zijn hele lijf is onregelmatig verknipt of geschoren. Ik weet niet wat die trimster gedaan heeft maar dat kon de eigenaresse zelf ook wel. Ook deze eigenaresse is erg boos en ontdaan. Weer een communicatie fout? In ieder geval geen excuus of tegemoetkoming en als de eigenaresse van de trimsalon terug is van vakantie zal er nog een pittig gesprek volgen.
Een foto van deze Golden Retriever hebben we bij deze column geplaatst zodat u kunt zien dat we niet overdrijven.

Deze drie verhalen gaan over drie verschillende trimsalons. De zoektocht naar een goede trimsalon is moeilijk. Vaak is mond op mond reclame de beste reclame, hoewel dit in het geval van de Cocker Spaniel toch verkeerd uitgepakt is. Een dure trimsalon hoeft niet beter te zijn.
Het advies wat ik u in ieder geval wil geven is dat u, voordat u de hond brengt, eerst goed weet hoe het kapsel van de hond eruit moet gaan zien en dit duidelijk uitlegt aan de trimster. Laat haar uw wensen herhalen, zo weet u of ze u goed begrepen heeft.

Ik hoop dat u nooit ontevreden hoeft te zijn over het kapsel van uw hond.

Jolanda

Wilt u Jolanda's column delen met uw twitter vrienden klik dan op deze "tweet button"